A Tesla robotaxi tervei alaposan felkeltették az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság figyelmét

A Tesla robotaxi tervei alaposan felkeltették az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság figyelmét

Az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatala (NHTSA) részletes kérdéssorozatot küldött a Teslának a vállalat júniusban induló robotaxi szolgáltatásáról. A hivatalt elsősorban az érdekli, hogyan működik az autógyártó „Full Self-Driving (Supervised)” szoftvere gyenge látási viszonyok között.

A kezdeményezés egy októberben indított vizsgálat folytatása, amelyet négy olyan baleset után indítottak, ahol a Tesla önvezető funkciója rossz látási körülmények között nem működött megfelelően. A hivatal most azt szeretné megérteni, „hogyan tervezi a Tesla értékelni járműveit és vezetési automatizációs technológiáit a közutakon való használatra” – derül ki a hétfőn nyilvánosságra hozott dokumentumból.


Hirdetés:



Austini indulás a láthatáron

A Tesla nem titkolta, hogy 2024 júniusában fizetős robotaxi szolgáltatást tervez indítani Austinban (Texas), saját járműflottával. Úgy tűnik azonban, hogy a vállalat április 23-i közösségi média bejegyzése különösen felkeltette a szabályozó hatóság érdeklődését.

A bejegyzésben ez állt: „Az FSD Supervised fuvarszolgáltatás már él a korai alkalmazotti körben Austinban és San Francisco Bay területén. Több mint 1500 fuvart és 15 ezer mérföldet teljesítettünk. Ez a szolgáltatás segít fejleszteni és validálni az FSD hálózatokat, a mobilalkalmazást, a járműelosztást, a küldetésirányítást és a távoli támogatási műveleteket.”

Fontos kiemelni, hogy a Tesla jelenlegi „Full Self-Driving (Supervised)” szoftvere egy fejlett vezetéstámogató rendszer, amely bizonyos vezetési műveleteket – mint a fékezés és kormányzás – átvesz, de továbbra is megköveteli, hogy a sofőr tartsa kezét a kormányon. Elon Musk korábban már jelezte, hogy a robotaxik a még meg nem jelent „felügyelet nélküli” verziót fogják használni.

Célkeresztben a biztonság

A NHTSA májusi levelében konkrét kérdéseket fogalmazott meg, amelyek arra irányulnak, hogy megállapítsák: a tervezett robotaxikban használt önvezető rendszer azonos vagy hasonló-e a jelenlegi FSD Supervised technológiával. A hivatal részleteket kér a flotta méretéről, a használni kívánt járműmodellekről, valamint arról, hogy a Tesla miként tervezi megállapítani a robotaxi rendszer biztonságosságát.

A vizsgálók külön rákérdeztek arra is, hogy a Tesla „hogyan szándékozik biztosítani robotaxi szolgáltatásainak biztonságát csökkent útláthatósági körülmények között, mint például vakító napfény, köd, por, eső vagy hó esetén.”

A Tesla önvezető technológiája körüli vita nem új keletű. Szakértők régóta kritizálják a cég kommunikációját, amely szerintük túlzó elvárásokat kelthet a rendszer képességeivel kapcsolatban, miközben a „Full Self-Driving” név ellenére a technológia még mindig folyamatos emberi felügyeletet igényel.

Véleményem szerint a Tesla túl ambiciózus ütemterve komoly biztonsági kockázatokat rejthet magában. Az önvezető technológia fejlődése kétségkívül lenyűgöző, de a rossz látási viszonyok közötti megbízhatóság kritikus fontosságú, mielőtt bárki hátradőlhetne egy robotaxi hátsó ülésén. A hatósági vizsgálat teljesen indokolt, különösen annak fényében, hogy a technológia közutakon, valós emberek életét érintheti.

A borító képet FLUX.1-dev képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: A futuristic Tesla robotaxi on a city street at dusk, with safety officials examining the vehicle, while rain creates poor visibility conditions, showing professional inspectors with clipboards.