
A Waymo tovább terjeszkedik a Szilícium-völgyben, miközben vezető pozícióját erősíti
Szerdától újabb településeken válnak elérhetővé a Waymo önvezető taxijai a vállalat „Waymo One” korai utasprogram résztvevői számára. Az önvezető flotta Mountain View, Los Altos, Palo Alto és Sunnyvale egyes részein kezdi meg működését, ami újabb 27 négyzetmérfölddel bővíti a cég Szilícium-völgyi lefedettségét.
A vállalat közlése szerint a járművek a nap 24 órájában állnak majd az utasok rendelkezésére. Ez a bővítés jelentős mérföldkő, hiszen a San Francisco-öböl térségében már jelenleg is 55 négyzetmérföldnyi területen működik a szolgáltatás.
Hirdetés:
Terjeszkedés az egész országban
A Waymo idei éve rendkívül mozgalmasnak ígérkezik mind a kereskedelmi bevezetések, mind a földrajzi tesztelések terén. Az elmúlt héten Austin lakói már találkozhattak Waymo járművekkel az Uber platformján, és a két vállalat tervei szerint a szolgáltatás még idén elérhető lesz Atlantában is, ahol egyébként a Waymo alkalmazottai már januártól tesztelik az önvezető utazásokat.
A vállalatnak a miami piacra lépés is szerepel a tervei között, ahol az afrikai gyökerű Moove mobilitási startuppal alakított ki együttműködést. A terjeszkedési tervek még itt sem érnek véget: a Waymo akár 10 új amerikai városban is megkezdené a tesztelést 2024-ben, köztük Las Vegasban és San Diegóban is.
Versenyfutás az önvezető platformok piacán
A nagyszabású terjeszkedést részben a tavalyi év végén lezárt hatalmas, 5,6 milliárd dolláros finanszírozási kör teszi lehetővé, amely 45 milliárd dollárra értékelte a robotaxi vállalatot. Különösen jó időzítésről beszélhetünk, hiszen a Cruise kereskedelmi tevékenységének leállásával a Waymo egyértelműen átvette a vezető pozíciót az amerikai robotaxi piacon.
A versenytársak sem tétlenkednek. Elon Musk bejelentése szerint a Tesla júniusban Austinban indítaná el régóta ígért robotaxi szolgáltatásának próbaverzióját, és az év végéig Kaliforniában és más helyszíneken is megjelenhet. Az Uber és a Yandex utódja, az Avride szintén idén tervezi elindítani szolgáltatását Dallasban, míg az Amazon tulajdonába került Zoox Las Vegasban, később pedig San Franciscóban készül kereskedelmi indulásra.
Véleményem szerint a Waymo előnye nem csak az, hogy már most jelentős szolgáltatási területtel és éles üzemi tapasztalattal rendelkezik, hanem hogy kialakított egy bizalmi kapcsolatot az utazóközönséggel. Ez kulcsfontosságú lehet az elkövetkező években, amikor a robotaxi szolgáltatások várhatóan szélesebb körben elérhetővé válnak. A kérdés már nem az, hogy lesz-e robotaxi a nagyvárosokban, hanem hogy mely vállalatok tudják a legbiztonságosabban és legkényelmesebben kiszolgálni az utasokat.
A borító képet FLUX.1-dev képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: Professional photograph of a Waymo autonomous taxi operating in Silicon Valley, with passengers entering the vehicle, modern urban setting, daytime, high-quality realistic image.