Hogyan használjuk a nagy nyelvi modelleket az iskolai számonkérések során

Vélemény

A mesterséges intelligencia (MI) fejlődése és elterjedése új kihívásokat és lehetőségeket teremt az oktatásban. A nagy nyelvi modellek, mint például a GPT-4, képesek szövegeket generálni és értelmezni, valamint kérdésekre válaszolni szinte bármilyen témában. Ez azt jelenti, hogy a diákok könnyen hozzáférhetnek ezekhez az eszközökhöz, és felhasználhatják őket tanulásuk során, de akár csalhatnak is velük számonkérések alkalmával.

Hogyan kezeljük ezt a helyzetet?


Hirdetés:



Tiltsuk meg a diákoknak a nyelvi modellek használatát, és próbáljuk meg kiszűrni a csalókat? Vagy inkább elfogadjuk, hogy ezek az eszközök részei a mai világnak, és megváltoztatjuk a számonkérés metodikáját?

Én az utóbbi mellett érvelek. Azt gondolom, hogy a nyelvi modellek használata nemcsak lehetséges, hanem kívánatos is az oktatásban, ha megfelelően alkalmazzuk őket. A diákoknak nem kell elkerülniük ezeket az eszközöket, hanem meg kell tanulniuk hatékonyan és kritikusan használni őket. A számonkérésnek pedig nem a puszta tények ismeretét kell mérnie, hanem a diákok képességét arra, hogy megtalálják a legjobb promptokat, amelyekkel a nyelvi modelleket kérdezhetik, és hogy értékeljék az MI-től kapott válaszokat. Meg kell találniuk a válaszokban a hibákat és hiányosságokat, és javítaniuk kell őket. A diákot pedig a nyelvi modelltől kapott hibák javításának minősége szerint kell értékelni.

Miért lenne ez előnyös?

Először is, ez egy realisztikusabb és relevánsabb feladat lenne a mai világban. 2023-ban az információ bőségesen rendelkezésre áll, de egyre kevsébé megbízható. A diákoknak nem csak memorizálniuk kellene az adatokat, hanem meg kell tudniuk különböztetni a tényeket a véleményektől, az igazságot a hamisítványoktól, az értékeset a haszontalantól. A nyelvi modellek segíthetnek ebben, és össze is zavarhatnak. De semmiképp sem helyettesíthetik az emberi gondolkodást és ítélőképességet.

Másodszor, ez egy kreatívabb és izgalmasabb feladat lenne, amely végre motiválná a diákokat. A diákoknak nem csak passzívan olvasniuk és hallgatniuk kellene az anyagot, hanem aktívan kérdezniük és válaszolniuk kellene rá. A nyelvi modellek lehetővé tennék számukra, hogy kísérletezzenek különböző promptokkal, és lássák, hogy milyen válaszokat kapnak. A diákoknak nem csak elfogadniuk kellene az MI-től kapott válaszokat, hanem meg kell kérdőjelezniük, és ki is kellene javítaniuk azokat. Így nem csak reprodukálniuk kellene a betanult ismeretanyagot, hanem akár új információt is létrehozhatnának.

Harmadszor, ez egy kooperatívabb és inkluzívabb feladat lenne, amely elősegítené a diákok közötti együttműködést és párbeszédet. A diákoknak nem csak egyénileg lehetne dolgozni a nyelvi modellekkel, hanem megoszthatnák egymással a promptokat és a válaszokat, és vitatkozhatnának róluk. A nyelvi modellek lehetővé tennék számukra, hogy különböző nézőpontokat és perspektívákat ismerjenek meg, és megtanulják értékelni is azokat. A diákoknak nem csak a saját tudásukra és véleményükre lehetne támaszkodni, hanem a tarsaik tudására és véleményére is.

Úgy gondolom, hogy a nagy nyelvi modellek használata az iskolai számonkérések során nemcsak lehetséges, hanem egyenesen kívánatos is, ha megfelelően alkalmazzuk őket. A diákoknak nem kell elkerülniük ezeket az eszközöket, hanem meg kell tanulniuk hatékonyan és kritikusan használni őket. A számonkérésnek pedig nem a puszta tények ismeretét kell mérnie, hanem a diákok képességét arra, hogy megtalálják a legjobb promptokat, amelyekkel a nyelvi modelleket kérdezhetik, és hogy értékeljék az MI-től kapott válaszokat. Meg kell találniuk a válaszokban a hibákat és hiányosságokat, és javítaniuk kell őket. A diákot pedig a nyelvi modelltől kapott hibák javításának minősége szerint kell értékelni.

Ez egy új és innovatív módszer lenne az oktatásban, amely előnyös lenne mind a diákoknak, mind a tanároknak. A diákok fejlesztenék a kreativitásukat, az együttműködési készségüket, a kritikai gondolkodásukat és az információs tudásukat is, amely már alapvető készség 2023-ban. A tanárok pedig nem lennének leterhelve a csalások elleni küzdelemmel, hanem inkább támogathatnák és inspirálhatnák a diákokat.

Bing image creator promptok:
create image: desperate student trying to cheat using a phone at university exam using large language model in dramatic fashion, in a large auditorium style classroom, the student is sitting at a wooden desk at the back, the room is filled with other students all focused on their papers, the cheat is discreetly peeking at a small smartphone hidden under the desk, the student's face showing a mixture of fear and determination, Realistic, photograph with Canon EOS 5D Mark IV, 50mm lens, aperture f/2.8, shutter speed 1/100s, ISO 800

create image: Happy, 50yo teacher among smiling, clever, 20yo students writing an exam in a large computer room, the teacher holding her papers walking through rows of modern computer desks, radiating joy and satisfaction, students sitting, some students intently gazing at their computer screens, while others are busy penning down their answers on paper, fluorescent lights overhead illuminating the room, creating a bright and energetic atmosphere conducive to learning, Realistic, photograph with Nikon D850, 35mm lens, aperture f/2.0, shutter speed 1/60s, ISO 400

Hozzászólás írása

Az Ön email címe nem fog megjelenni. A kötelező mezőket csillaggal (*) jelöljük.